vineri, 9 octombrie 2009

Verdictul a fost dat la Stockholm


Ca să nu ne mai scremem cum o facem de 20 de ani încoace şi ca să nu mai parodiem condamnarea comunismului, cum a făcut-o dl. Băsescu in Parlament, Academia Suedeză a pus lucrurile la punct în modul cel mai sec posibil: scriitoarea germană născută în România Herta Müller a câştigat ieri Premiul Nobel pentru Literatură pe 2009, pentru "onestitatea prozei în care descrie un peisaj al dezrădăcinării". E vorba de dezrădăcinarea cauzată de cea mai odioasă orînduire a secolului 20 - comunismul. Comunismul din Romania.

Pînă să facem noi ceea ce era de făcut, adică un adevarat Proces al Comunismului, Verdictul a fost dat ieri la Stockholm.

De azi încolo, oricine a avut în buzunar un carnet PCR, ar trebui să aibă măcar un mic fior de ruşine şi vinovăţie.

6 comentarii:

Dorina spunea...

Oh, comon, de ce n-a luat Nobelul nicio carte scrisa in Romania despre comunismul din Romania? Li se rupe alora de comunismul din Romania...

De aseara vad o gramada de comentarii despre povestea asta si ma intreb cati dintre cei care le-au scris i-au citit cartile?

Zorba spunea...

@Adina

Draga mea, nu stiu daca ai bagat de seama, dar postul meu de azi nu e nici despre Herta Muller si nici despre Premiul Nobel.

E despre anii cind stateam cu urechea la aparatul de radio ascultind Europa Libera, de unde am aflat si de existenta ei. Cind totul era cenusiu si fara speranta.

Stii?...

Dorina spunea...

Da, stiu, inchipuie-ti ca am trait si eu pe vremea aia si nu mi-e dor de ea deloc. Dar nici nu vad cum premiul asta ne rezolva noua problemele, la fel cum nu ni le-ar fi rezolvat nici un proces al comunismului. Istoria ne-a cam aratat ca procesele de genul asta sunt doar un simulacru. Poate mai utila ar fi fost o lege a lustratiei, daca tot veni vorba.

Zorba spunea...

@Adina

Exact asta am scris si eu, prietena mea, ca verdictul a venit fara nici un proces.

Cit despre o lege a lustratiei, ce sa mai zic... prin '90 l-am avut in mina pe insusi Iliescu si era sa-l "lustram" de tot, impreuna cu inca vreo suta de haidamaci si n-am facut-o. Ne-am multumit sa-i caram pumni in parbrizul masinii in care se afla, dupa ce baietii cu ochi albastri l-au insfacat si l-au bagat cu forta in masina.

Anonim spunea...

Premiul Nobel pentru literatura e un fiasco anual. Se acorda pe criterii extraliterare.
Cand o sa ia, de exemplu, un LF Celine asa ceva, mai discutam.
Rezultatul pe termen lung, din nefericire pentru prestigiul premiului, o sa fie o autodemonetizare progresiva pana cand evenimentul o sa devina local.
Cred ca aceasta consonanta "Nobel" - "nobil" - pacaleste urechile juriului si simt cu totii nevoia sa premieze numai pe cei care denoteaza chestii nobile. Daca cumva indraznesti sa activezi in zone nenobile, te-ai lins pe bot de la premiul Nobel.

Criteriile extraliterare de care vorbeam sunt:
- teme cat mai "umane" (destine agitate, avataruri)
- proza cat mai sociala. Tumult popular, drame colective
- caracter cvasiproletar. Personaje sarace dar care reusesc sa fie fericite cumva si asa, sa evolueze etc.
- mesaj final luminos. Dca toate conditiile au fost indeplinite dar daca cumva mesajul final e sumbru, sugi pula! Nu mai iei Nobelul.
- stilul calofil! Important! Daca spui "sugi pula" macar o data intr-un roman perfect de 1000 de pagini, premiul pleaca la oricare al doilea cretin care concura.
- o biografie fara pata. Daca ai fost arestat pentru posesie sau chiar pentru fleacuri gen coplesirea velocitatii de pravila nu mai ai cum sa iei acest premiu, chiar daca esti mai bun decat Homer, Cervantes si Shakespeare la un loc.

Un premiu are culoarea juriului. Juriul e format din nordici batrani. Dooooooh!

Zorba spunea...

@Anonim

Foarte corecte observatii, subscriu 97,3%. Totusi, comentariul dumitale e off-topic, da' nu-i bai.

"coplesirea velocitatii de pravila" - mi-am zdruncinat zdraveneala trupului de ris!