marți, 3 martie 2009

Money, money, money


Acu’ vreo doi ani am fost sfătuit cu căldură să văd un film documentar, What the Bleep Do We (K)now. Bun. L-am vazut. Destul de încîlcit firul filmului, dar interesant şi dens ca informaţie, cel puţin la prima vedere. Ceva, totuşi, a facut să mi se aprindă nişte beculeţe, înafară de beculeţul ăla care-mi filează tot timpul:

1) Are ceva în el care miroase a ritual, a nouă religie, prea de treabă, prea blînzi sînt protagoniştii filmului, prezentaţi drept oameni de ştiinţă. Printre ei şi o frumoasă doamnă între două vîrste, blondă şi cu un accent ciudat, de parcă ar fi fost om de ştiinţă rus acomodat în America. Despre dumneaei mai la vale.
2) Filmul are şi o parte artistică – nespecifică pentru un film ştiinţific, ca să zic aşa.
3) Titlul în sine conţine o vulgaritate ne-necesară. În traducere vine cam aşa: Ce biip ştim (ne facem), adică tradus pînă la capăt şi onest, Ce pula mea ştim (ne facem?) – un titlu destinat din prima să nu poata fi difuzat pe canale serioase de ştiinţă, unde ar putea fi contestat de adevăraţii oameni de ştiinţă. *cuvîntul bleep nu există în engleza, e clar că e vorba de beep, adică sunetul care înlocuieşte cuvintele vulgare, gen fuck. Are deci şi pretenţia preliminară că va fi cenzurat, nedreptăţit. Adică spune, vezi doamne, nişte adevăruri prea tari ca să fie acceptate de „They”, „The Government”, dacă ştii la ce mă refer…

Coloana vertebrală a filmului este Fizica Cuantică, prezentată şi ea ca o ştiinţă veritabilă. La o simplă cautare pe gugăl afli că, de fapt, fizica cuantică este mai degrabă un curent filosofic decît ştiinţă. În cercurile avizate e numită „bogus physics”, adică vrăjeală.
N-am reuşit să împărtăşesc entuziasmul prietenilor care mi-au recomandat filmul, dar am urmărit (ce-i drept cu mult mai multă plictiseală) şi partea a doua, Down The Rabbit Whole. Recunosc că am pus botu’ la unele chestii din film. Amestecul de pseudo-ştiinţă cu noua religie, de care nu eram conştient, e foarte fin şi foarte bine realizat.

Mi-a trebuit o revelaţie ca să mă prind de marea smecherie, o şmecherie de, probabil, miliarde de dolari. La recomadarea aceleiaşi persoane am văzut recent un alt film, zice-se tot documentar: Cum a devenit Iisus un Cristos. E o prelegere filmată cu camera fixă şi mixată cu zeci de imagini tip carton (deci mult mai ieftin decît Ce pula mea ne facem). Protagonist… unul dintre cei din primul film, Miceal Ledwith, irlandez, teolog, fost consilier al Papei Ioan Paul al doilea (zice el…). Interesant, captivant, cu o nouă teorie despre viaţa lui Isus şi mai ales despre anii care lipsesc din biografia lui din cele 4 evanghelii. Am zis: aha, iată un teolog care vrea să răstoarne aberanta temelie pe care e construit creştinismul. Şi chiar asta face omul nostru. Dar în ce scop? Hmm… „n-o să-l prind pe ăsta”, îmi zic în barbă… pîna cînd, făr’ de veste, îmi vinde chiar el pontul, atunci cînd zice că a căutat o viaţă adevărul şi l-a găsit, unde crezi? La Ramtha! Who the Bleep is Ramtha?!? – răcnesc şi dau căutare pe gugăl. Ahhh! Iat-ooo! Femeia frumoasă, blondă, de treabă, cu accent aproape rusesc din Ce pula mea (ne) facem! Ei bine, nu beculeţele mi s-au aprins acum, ci ditamai nocturna de pe Wembley!!! Cine e ea, că nu poate s-o cheme Ramtha? Pe numele ei adevărat Judy Zebra Knight (born Judith Darlene Hampton) – sursa wikipedia, o fostă gospodină americancă căreia, în timp ce spăla vasele, i s-a arătat Îngerul Ramtha care i-a spus ADEVĂRUL. Iar adevărul suna cam aşa: „Judith, dragă, în lumea asta e o mulţime de prostime care abia aşteaptă să-ţi dea ţie puhoaie de bani, ca să nu mai speli vasele niciodată în bucătăria asta blestemată”
Aşa că Judith a devenit peste noapte Ramtha, adica îngerul vorbeşte prin ea (se cheamă canal de comunicare, iar ăi mai puţini la minte chiar cred în aşa ceva… lol şi iarăşi lol) şi chiar îşi maimuţăreşte vocea ca să pară fenomenul cît mai real – vezi pe youtube. Ramtha a înfiinţat Ramtha's School of Enlightenment, a strîns puhoaiele de bani prevestite de înger şi trăieşte lîngă Washington, într-un castel în stil francez, ca orice înger care se respectă. Bineînţeles că Miceal Ledwith vrea şi el baaaani, ce pula lui!
Te îndemn să vezi ambele filme. Se găsesc pe internet unde vrei şi unde nu vrei. Bineinţeles ca fiecare click le mai aduce şarlatanilor ăstora cîte un cent la puşculiţa şi-aşa doldora. Dar… aşa-i viaţa, e pe bani…

5 comentarii:

Anonim spunea...

Am si eu oroare de creatorii de religii.
In legutra cu fizica cuantica, ai grija insa, nu mai fa greseala sa opinezi PUBLIC despre ceva ce gasesti cu Google si Wikipedia. In cazul asta, cel putin, esti intr-o eroare teribila. Nu fizica cuantica e numita "bogus" in respectivele cercuri, ci interpretarea ei in mod vulgar, "spiritual" si fara cunostintele de baza din domeniu.
In fapt, fizica cuantica (de fapt, mecanica cuantica) este o stiinta teribil de serioasa. Ea se bazeaza in principal pe Principiul Incertitudinii al lui Werner Heisenberg si descrie intr-un mod coerent fenomenele care se petrec la nivelul particulelor elementare. Pe baza mecanicii cuantice a fost posibila analiza comportamentului materiei la nivelul cel mai subtil. Acceleratorul CERN este fundamentat teoretic EXCLUSIV pe aceste principii, ma indoiesc sa se bage miliarde de euro intr-o teorie "bogus". Ca sa nu mai spun ca fenomenele cuantice sunt in clipa asta utilizate de tranzistorii din computerul de unde citesti ceea ce scriu eu (vezi efectul de tunel, care este 100% intuit si descris de mecanica cuantica).

In concluzie: e firesc sa dai de perete cu o curvulita iluminata care in loc sa lase loc de mirari si cautari, le acopera ea cu reveleatii mincinoase. Dar ai grija, in demersul tau justificat violent sa nu distrugi concepte valide (si nevinovate de asocierea lor cu hoaxul care si le-a pus drept paravan). Nu uita ca un sofism pune in fata adevaruri si le cupleaza undeva in culise cu o sintaxa mincinoasa.

La o bere, asa, putem baga in pizda ma-si si pe Einstein. Dar cand pui pe internet, ramane, e in ochii tuturor si e nevoie de mai multa atentie la nuante, altfel o sa patim ca Mircea Badea (de exemplu) care crede ca e suficient sa se nerveze el pe o chestie, ca are deja si dreptate. Si in fapt e un mare ridicol, foarte adesea. Nu te compar cu Mircea Badea, era doar un exemplu extrem. Nu fi ca el ca e buba.

Iulian
(P.S. Inca o data ma pis pe blogul tau care-mi cere sa transcriu litere si sa bat parole ca sa postez aici ceva)

Zorba spunea...

@Iulian
Multumesc pentru precizarile cu fizica cuantica. Am vrut si eu sa le fac, dar ar fi fost prea lung postul (cam cit postul pastelui). Ma refeream, desigur la partea "bogus". Pisa-te pe blogul meu, ca nu ma supar... hehehe...

Zorba spunea...

@Iulian

P.S. - ca sa nu te mai zbati atita cu parole si cu tot felul de cacaturi si dup-aia sa te pisi pe blogul meu, lasa comentariile asa, ca oricum, ca si fetele de la Căpîlna, mi te cunoooosc dupa scrisuuu, la, lala lala

Anonim spunea...

Zorba draga esti grozav, ai un umor nebun, te felicit!

Anonim spunea...

lasati-l pe Zorba, dragutul de el si nu va mai tot pisati pe blog-ul lui.Pa!