joi, 19 februarie 2009

Ţiganii


Îi urîm pe bună dreptate. Sînt răi, nespălaţi, gălăgioşi şi agresivi, cei mai mulţi dintre ei.
Îi urîm şi pentru că sînt altfel decît noi – mai tuciurii şi cu fizionomii specifice. Se ştie ca oamenii nu prea acceptă diferenţele.
Au acaparat abuziv numele rom (sau rrom – ce aberaţie!), care se confundă atît de uşor cu român. Aşa ne fac de rîs in toata Europa, iar mai nou de groaza Europei, de parcă n-am avea noi, românii, destule bube-n cap. Comit jafuri, omoruri, violuri, ce mai, e prăpăd… peste tot se aude „românii au facut, românii au dres” etc. Cea mai nouă isprava în Italia e un viol comis de nişte români pe care-i cheamă nici mai mult, nici mai puţin decît Alexandru Isztoika Loyos şi Racz Karol. Ce mai la deal, la vale, ţigani ungureşti, de pe la noi…
M-am gîndit de multe ori de unde vine inadaptarea asta sinistră a ţiganilor. Am citit, m-am documentat, am reflectat şi uite ce cred eu:

Oamenii aştia nu au fost niciodată liberi vreme de aproape 1000 de ani. Au fost aduşi cu anasîna din întunecimile Asiei, mereu sub cîte un alt neam, ca robi. Odată ajunşi în Europa au foste percepuţi ca un fel de spioni ai Imperiului Otoman, tocmai fiindcă i-au precedat pe turci. N-au fost toleraţi niciodată din acest motiv. Cu excepţia spaţiului actual al Ungariei, Spaniei şi, mai ales, al României, au fost exterminaţi sau asimilaţi aproape în totalitate. În spaţiile mai sus amintite, au fost oarecum toleraţi, dar numai ca robi. Eliberarea lor a venit foarte tîrziu (la noi mai tîrziu decît eliberarea negrilor în America!) şi au facut cu libertatea exact ce-au facut şi negrii, mai precis n-au ştiut ce să facă (vezi filmul Manderlay, ca să înţelegi mai bine).

N-au avut niciodată un pămînt al lor, n-au avut limbă scrisă, deci n-au avut cultură proprie şi nici învăţămînt. Au fost creştinati cu forţa şi, cu toate că sînt foarte credincioşi, asta nu-i ajută la nimic – dovadă că religia nu are, de fapt, nici un efect pozitiv asupa societăţii. Toate societăţile europene i-au marginalizat, socotindu-i piază rea, ceea ce şi sînt. La rîndu-le, s-au „exilat” ei înşişi, umblînd din loc în loc şi zăbovind cîte-o vreme pe la marginile pădurilor, sau în vecinătatea satelor şi oraşelor. Din cauza asta nu s-au putut lipi de nici un sistem juridic de nicăieri şi a trebuit să-şi păstreze propriul sistem de judecată şi pedepsire, care nu ţine cont deloc de sistemul de valori al lumii civilizate.

Nu e nimic de făcut, vă spun eu. Ar exista o soluţie, dar ar fi foarte scumpă, nu stiu ce societate europeană şi-ar putea-o permite: educaţia. Educaţia cu forţa, susţinută din bani de la buget şi cu pedepse înspăimîntătoare pentru cei care nu-şi dau copiii la şcoală. Numai prin educaţie a putut să răsară din rîndul ţiganilor un Ion Voicu, ilustru violonist de talie mondială. Ce păcat ca sîngele apă nu se face, totuşi, si iata ce odrasla a zămislit: Mădălin, un golanaş, membru de vază al PSD…

În fine… am găsit acu vreo doi ani o aşa-zisă manea. De fapt, nu e manea, e un tangou veritabil, acaparat de maneliştii moderni. Numele ei: „Aş da zile de la mine”. Nu rîdeţi înainte de a merge pe linkul de mai jos şi de a asculta soloul de vioară absolut fabulos pe care l-am decupat şi care îmbogăţeşte bucata asta ca un inel de aur şi diamante scăpat într-un căcat proaspăt. De fiecare dată cînd ascult capodopera asta, îmi imaginez ţiganii înaintînd prin stepa turanică şi privind în zare spre munţii Ural, după crestele înzăpezite ale cărora nu ştiau ce-i aşteaptă în următorii 1000 de ani. N-avea să-i aştepte nimic bun şi parcă simţeau…

2 comentarii:

Anonim spunea...

Citisem candva un studiu care zicea ca nu numai ungurii din Romania se simt mai discriminati decat oricare alta minoritate, ci si cei din Brazilia, Elvetia samd. Despre tigani n-am citit ceva asemanator, dar cred ca e cam aceeasi treaba. Explicatia este oarecum genetica si vine, poate, dupa cum spui, din cei 1.000 de ani de viata marginalizata, de nedreptate. Dar, 1.000 de ani inseamna suficient ptr evolutie colectiva. Or, la tigani nu vad perfectionare, decat cel mult in sensul negativ. Eu cred ca tiganii de acum 100 de ani erau mai simpatici decat cei de azi, mai buni artisti, mai prietenosi. Azi sunt din ce in ce mai respingatori. Se intampla ceva. A spune insa ca restul lumii e de vina fiindca ii ignora, e o prostie. Nimeni nu-i ignora, ei fug de restul lumii. Nu sunt sociabili decat intre ai lor.
Au iesit dintre ei cativa oameni mari, prin educatie, cum zici. Ii vedem la tv, sunt medici, ziaristi, sportivi. Dar recunoaste vreunul ca e tigan? (in afara de Voicu, care are alta strategie) De ce se dezic de neamul lor? De ce trec de la o religie la alta dupa cum ajutoarele sunt mai consistente? de ce daca au asa-zisa judecata tiganeasca, nu tin cont de indemnurile capeteniilor? Fiindca n-am auzit vreun bulibasa sa ii indemne sa fure, sa ucida, sa violeze. De ce nu tin de un serviciu? de ce daca au, risipesc? de ce daca sunt asa talentati, nu poti canta cu ei? (sunt imposibili, canta si in grup cum le tuna, de parca ar fi solo) Eu stiam ca te prostesc pana te jefuiesc. de ce au trecut la violuri? tigan sa violeze-cam rar. Astia sunt neobisnuit de fideli. Si totusi, din ce in ce mai multi sunt violatori...
Eu am un singur raspuns: asa sunt ei. Sunt pitoresti, dar samanta rea.
Cat despre educatia cu forta, s-a incercat si se mai incearca. O fac ONG-urile, fundatiile straine. Rar se vad rezultate. Imi spunea un tiganus odata ca, daca a invatat sa scrie si sa socoteasca, ajunge. Daca merge mai departe, ceilalti or sa-l ia la rost. Deci, le e bine si suficient asa cum sunt. Eu propun sa le respectam decizia milenara.
In fine, uite bancul meu preferat:
- Ce-ti inspira un tigan fara maini?
- Incredere.

PS. Eu le zic tigani, nu romi. Ma iau dupa Mircea Eliade.

Zorba spunea...

@AliaX

Dragutza,
1)ceea ce zic eu e ca dupa 1000 de ani de robie nici un popor nu poate invata libertatea decit, probabil, in inca 1000 de ani. Comparatia cu minoritatea maghiara sau cu orice alta minoritate cade, fiindca tiganii nu au o patrie mama, la cultura careia sa se raporteze. Toate celelalte au.
2)sa nu te amagesti ca acum 100 de ani tiganii erau mai simpatici sau mai simpatizati. Traiau mai izolati decit acum si interferau mai putin cu grosul populatiei - daca vezi celebrul film Satra intelegi mai mult.
3)nu-mi place bancul tau preferat, dupa standardele mele de umor e low.
4)iti multumesc pentru comentariu. Am invatat ceva din el.